İZNİK NICAEA ANTİK ŞEHRİ

Bu yaz işten güçten fırsat bulup bir haftasonu İznik’e kaçtık ve tarihi mekanları gezip görüntüledik. Amatör belgeselcilik ruhuyla sizler için bolca yazılı bilgi ve bir de video hazırladım. İyi okumalar ve seyirler. (Video en alttadır.)

İSTANBUL’DAN İZNİK’E NASIL GİDİLİR?

İstanbul’dan İznik‘e özel aracınızla gidecekseniz önce İzmit’e, İzmit’ten körfezi dolanıp sonra Bursa yoluna sapıp ordan da tabelaları takip ederek doğrudan İznik’e varabilirsiniz.

İstanbul’dan İznik‘e toplu taşıma ile gidecekseniz önce deniz otobüsü ile Yalova’ya gidip, oradan İznik minibüslerine binebilirsiniz. Eğer deniz otobüsüne binmek istemiyorsanız, Bursa’ya giden otobüs firmalarından Orhangazi için bilet alıp, Orhangazi’den de yine minibüsle İznik’e gidebilirsiniz.

BURSA’DAN İZNİK’E NASIL GİDİLİR?

Bursa’dan İznik‘e özel aracınızla gidecekseniz İstanbul istikametine doğru yola çıkıp, otobandan Gemlik ilçesini geçip, buradan yine otobanı takip ederek yaklaşık 5km sonra KARSAK kavşağına varacaksınız. Kavşaktan sağa doğru dönün. Sırasıyla Gölyaka, Sölöz, Narlıca, Göllüce köylerini geçtikten sonra göl kıyısını takip ederek İznik’e varabilirsiniz.

Bursa’dan İznik’e toplu taşıma ile gidecekseniz, Bursa Şehirlerarası Otobüs Terminali’nden her 20 dakikada bir doğrudan İznik’e minibüsler hareket etmektedir. Bu minibüsler ile sabah 05:30’dan akşam 21:00’a kadar yolculuk edebilirsiniz.

İZNİK’TE GEZİLECEK GÖRÜLECEK YERLER VE TAVSİYELERİMİZ

Eğer sağlık durumunuz iyiyse, rahat yürüyüş ayakkabılarınızı giyin ve İznik’e özel aracınızla gitseniz bile, aracınızı uygun bir yere parkedip yürüyerek gezin.İznik en büyük açık hava müzelerinden biridir ve ara sokaklarından geçip o tarihi havayı teneffüs etmek paha biçilmezdir. Sabah erken saatte hareket İzniğe varmanız iyi olur, çünkü görülecek çok şey var.

Mutlaka Görmeniz Gereken Yerler:Yenişehir Kapı, Lefke Kapı, İstanbul Kapı, Ayasofya Camii ve Müzesi

Biz gezmeye Göl Kapı’dan başladık. Diğer üç kapının aksine Göl Kapı’dan geriye pek birşey kalmamış. Fakat Göl Kapı’yı biraz geçince, İznik Gölü’ne varmadan hemen sağda şirin bir kahvaltı bahçesi var. Burada kahvaltımızı yaptıktan sonra göle inip biraz manzaranın tadını çıkardık. Ardından tam dörtyoldaki Ayasaofya Camii’sini ziyaret ettik. Mutlaka görmeniz gereken harika bir tarihi yapı. Ayasofya’dan çıkıp antik anfi tiyatronun olduğu kazı alanına gittik ama ziyaretçilere kapalıydı. Siz de gidince bir şansınızı deneyin. En azından dışarıdan görmüş olursunuz.

Burada umduğumuzu bulamayınca önce Yenişehir Kapı’ya sonra da ara sokaklardan Komeisis Kilisesi’ne gittik. Kilise’den geriye pek birşey kalmamıştı ama yine de İznik’e gitmişken burayı görmemek olmazdı. Ardından yine ara sokaklardan gayet iyi durumda olan Lefke Kapı ve su yollarına vardık. Bir süre etrafı dolaştıktan sonra içerideki briçok tarihi eser ve kalıntıyı görebilme hevesiyle İznik Müzesi’ne doğru yollandık. Vardığımızda yine ” tadilattan dolayı kapalıdır ” tabelası ile karşılaştık ve iyi dileklerimizi(!) sunup ilerideki çay bahçesinde mola verdik. Rastladığımız bir rehbere yeraltı mezarının açık olup olmadığını sorduk. O da bize “muhtemelen kapalıdır” diye cevap verince oraya gitmekten vazgeçtik. Çay bahçesinde Türk kahvelerimizi içip dinlendikten sonra İstanbul Kapıyı da ziyaret ettik ve Dikilitaş’a doğru yola çıkmışken yorgun olmamız ve havanın bozması nedeniyle yarı yoldan geri döndük.:)

Yenişehir kapı yolu üzerindeki bir Köfteci’de yemeğimizi yedikten sonra günün birinde tekrar dönmek umuduyla İznik’ten ayrıldık.

İZNİK’İN TARİHÇESİ

M.Ö 2500 yılından beri insanlığın yerleşim merkezlerinden biridir. M.Ö 7. yüzyıl öncesinde İznik, “Helikare” ismiyle anılmaktaydı.Daha sonra Antigoneia, Nicaea ve nihayetinde İznik adını almıştır.

M.Ö 316 yılında Makedonya İmparatoru Büyük İskender’in komutanlarından Antigonus tarafından alınan kente, Antigoneia denilmiştir. 15 sene sonra Büyük İskender’in başka bir komutanı olan Lysimakhos şehri kuşatıp almış ve şehre eşi Nikaia’nın adını vermiştir.

Rumcada “sur içinde” anlamına gelen is eki başa getirilmiş ve zamanlar “İsnikaea” adı, İznik şeklinde dilimize yerleşmiştir.

Surlar İznik’in etrafını 5 km boyunca çevirmekte, şehre giriş İstanbul kapı, Lefke kapı, Yenişehir Kapı ve Göl Kapı olmak üzere dört ana girişten yapılmaktadır. Göl kapı iki yan duvarının çok azı dışında tamamen yok olmuşken, diğer kapılar tüm ihtişamlarıyla zamana meydan okumaktadırlar.

Hristiyanlık dinine yön veren en büyük doktrinler İznik’te toplanan 1., 2. ve 7. konsul toplantılarında oluşturulmuş, kent sonrasında Selçuklu ve Osmanlı imparatorluklarına da başkentlik yapmıştır.